“شکستگی فرش” یکی از بزرگترین معضلات در حوزه فرش است  که خیلی از افراد از آن شکایت دارند و به اصطلاح ، فرش براثر عواملی که در جلوتر به طور کامل آنرا برای شما بیان میکنیم میشکند .

 

 

شکستگی  معمولا در هر نوع فرشی ممکن است اتفاق بیافتد و این موضوع هیچ ارتباطی به اینکه فرشتان از نوع دستبافت است یا ماشینی ندارد. که کاملا قابل رویت است و به راحتی به چشم می آید.

 

علت شکستگی فرش چیست؟

این  مشکل چندین علت دارد  و برای فرش های دستبافت و ماشینی متفاوت است (البته در فرش های ماشینی بیشتر رخ میدهد) که به صورت جداگانه هرکدام را برسی میکنیم.

 

علت اصلی شکستگی فرش ماشینی:

همان طور که خودتان آگاه هستید فرش های ماشینی از نظر تراکم و شانه انواع مختلفی دارند و معمولا در مقاله هایی که تا به حال برای شما عزیزان ارائه شده این موضشکستگی فرش تنها در فرش هایی اتفاق میافتد که از شانه و تراکم بالایی تشکیل شده اند. یعنی  هرچه تراکم فرش بالاتر باشد فرش به اصطلاح پر تر و سنگین تر و در نتیجه قابل شکننده تراست. که برای حمل این گونه فرش ها به نکات بسیار زیادی باید توجه کنید که هم به خودتان و هم به فرش آسیب نرسد که یک مقاله به طور مفصل در آینده راجب این موضوع  ارائه خواهیم داد.

 

 

 

اما جالب است بدانید اکثر فرش هایی با این نوع عیب که به کارگاه رفوگری ما می آورند و وقتی مشکل را به طور کامل برسی میکنیم متوجه میشویم که ۹۰درصد آنها به علت جمع کردن غیر اصولی فرش رخ میدهد.

 

 

 

پیشنهاد میکنم مقاله:چگونه از فرش ماشینی خود مراقبت کنیم؟؟(اصول جزء به جزء)  را حتما بخوانید.

 

 

 

چگونه فرش را به طور اصولی جمع کنیم؟

مخاطب عزیز! این نکته را همیشه در نظر داشته باشید هیچگاه فرش ماشینی را (  به خصوص آن دسته ای که تراکم و شانه بالایی دارند) به روش تا کردن جمع نکنید. (دقیقا مثل زمانی که میخواهید یک زیر انداز یا روفرشی را تا کنید) این کار به شدت میتواند به الیاف فرش شما آسیب جدی وارد کند که یک نمونه آن ایجاد شکستگی در فرش است.

 

 اما راه حل چیست ؟ راه حل بسیار ساده است اینکه  فرش را همیشه به حالت استاندارد آن ، لول کنید.  مطمئن باشید با رعایت همین نکته ساده که به شما گفتم تا درصد بسیار بالایی میتوانید از این معضل جلوگیری کنید.

 

 

 

این راهم بارها گفته ایم که فرش های ماشینی از این دسته بسیار حساس اند و  باید با حساسیت بیشتری از آنها مراقبت کنید به دلیل اینکه این فرش ها چون بسیار الیاف پری(por) دارند و اگر مشکلی برای آنها پیش بیاید رفوی آنها بسیار کار دشوار و به همان نسبت هزینه برداری است.

 

 

 

البته این نوع فرش ها با توجه به حسایت و مراقبت زیادی که نیاز دارند بسیار فرش هایی شیک و فوق العاده ای هستند که بعضی از طرح و نقش آنها هوش از سر آدم میپراند.که در مقالات آتی به صورت کامل آنها را معرفی میکنیم.

 

 

استثناء!

 

دسته ای از فرش های ماشینی در بازار به فروش میروند در حینی که تراکم و شانه بالایی داند فرش هایی بسیار مقاومی هستند به طوری که هیچ گاه دچار معضل شکستگی نخواهند شد آن هم تنها به یک علت است: در فرش ، اصطلاحی داریم به نام کنف( kanaf) که  در بافت فرش به کار میرود  اگر این کنف ها نازک باشند فرش نرم و احتمال اینکه بشکند بسیار کم است. اما اگر این کنف ها درشت باشد احتمال شکستگی در هنگام تا کردن فرش وجود دارد.

 

اما اگر!

 

فرش ماشینی دارید که تراکم و شانه آن پایین است به هیچ عنوان در جمع کردن این فرش ها زیاد لازم نیست حساسیت به خرج دهید  چون این نوع فرش ها چون سبک هستند چه فرش را جمع کنید و چه آنرا لول کنید ( البته حالت استاندارد بهتر است که لول کنید) هیچ مشکلی برای آن پیش نخواهد آمد. و رفوی این نوع فرش ها چندین برابر راحت تر و کم هزینه تر از فرش های دسته ی قبل است.وع را زیاد بیان کرده ایم که در عکس نوشته زیر میتوانید آنرا مطالعه کنید

. پیشنهد ویژه ما به شما خواندن مقاله:۱۰ چالش اساسی خرید فرش ماشینی کاشان (راهنمای جامع خرید فرش )

 

 

 

 

 

علت اصلی شکستگی فرش های دستباف:

 

 

 آیا فرش دستبافت هم دچار شکستگی میشود یا خیر؟

نظرات متفاوتی وجود دارد اما بنده با توجه به سابقه کاری که در این ۳۰  سال داشته ام تا به حال با موارد زیادی از نوع شکستگی فرش دستبافت برخورد کرده ام.

 

فرش دستبافت هم ممکن است مثل فرش ماشینی دچار شکستگی شود . اما باید بگویم حساسیت فرش های  دستبافت نسبت به فرشهای ماشینی در این مورد کمتر است .

 

و یکی از علل شکستگی فرش دستبافت میتواند به نوع بافت آن بستگی داشته باشد . مثلا بعضی از قالی ها و قالیچه ها از بافت بسیار سستی برخورداند که با  تا خوردن فرش در مدت زمان طولانی قابل شکننده اند. که البته علت بافت سست به نحوه بافت بافنده بازمیگردد.

 

اما نگران نباشید شرکت خدماتی ما برای این نوع از قالی های دستبافت راه حل مناسبی دارد که تا حدودی میتواند از سستی آن جلوگیری کند. اما گاهی اوقات هم پیش می آید که شکنندگی قالی هیچ ارتباطی به سستی بودن یا نبودن بافت فرش ندارد بلکه به علت بی توجهی و سهل انگاری صاحب فرش رخ میدهد مثلا شما  فرشی را از نوع دستبافت یا ماشینی  در محیط خانه پهن میکنید ، اما متوجه میشوید که فرش بزرگتر از محیط است و شما ملزم به تا کردن فرش به سمت داخل هستید که خود این هم در طولانی مدت به راحتی باعث شکستگی فرش شما میشود. که البته این مورد بین فرش های ماشینی و دستبافت مشترک است.

 

۶ اصل مهم در انتخاب دکوراسیون چیدمان فرش منزل(برسی کامل)

 

 

یک اشتباه رایج لفظی که اکثرا به آن توجه نمیکنند:

دوستان عزیز حتما توجه داشته باشید که “شکستگی فرش” با مواردی مثل : چروکی و برجستگی  /  لول خوردگی/تا خوردگی فرش / جمع شدن و کیست افتادن فرش  به صورت کامل تفاوت دارد و هرکدام از مواردی که نام برده شد مشکل خاصی را به طور جداگانه ایجاد میکنند. مثلا بعضی ها فکر میکنند شکستگی همان کیست افتادن است در صورتی که اصلا این طور نیست و این دو کاملا با یکدیگر تفاوت دارند . (مقاله ی بعدی که در وب سایت خدمات فرش نشر میدهیم در ارتباط با کیست افتادن و راه های از بین بردن آن است . و آنجا به شما نشان میدهیم این دو کاملا با یکدیگر تفاوت دارند).

و باید بگویم متاسفانه بعضی وب سایت ها از این عبارات به اشتباه استفاده میکنند و راه کارهایی اشتباهی را به مخاطب ارائه میدهند و همین باعث سردرگمی مخاطب  میشود.

کیستی فرش که با شکستگی فرش کاملا فرق میکند

                              

چگونه شکستگی فرش به صورت کامل از بین میرود؟

 بعضی از افراد ایمیل میزنند و سوال میپرسند که چگونه شکستگی فرش را درست کنیم متاسفانه باید بگویم چون شکستگی  یک مشکل فنی در بافت فرش است تکنیک ساده و خاصی که به وسیله آن در خانه شکستگی را ترمیم و تعمیر کرد وجود ندارد که بتوانید آنرا اجرا کنید  و حتما  این کارباید توسط فرد متخصص در کارگاه رفوگری به وسیله ابزار مخصوصانجام شود و  اقدام به ترمیم و رفع شکستگی فرش  کند

نکته حایز اهمیتی که باید در پایان این مقاله به ان اشاره شود این است که هنگام جابه جایی فرش 700شانه کاشان وبایدبسیار مراقب شسکتگی فرش باشیم زیرا فرش 700شانه به دلیل استفاده از نخ های جوت در پود فرش نسبت به فرش 1200شانه کاشان بیشتر امکان شسکت فرش وجود دارد.منبع:

خدمات فرش